عیوب انکساری چیست ؟

عیوب انکساری چشم (Refractive Errors) ، یک اختلال چشمی محسوب می‌شود که در دو دهه اخیر بیشترین آمار را به خود اختصاص داده است. این مشکل زمانی رخ می‌دهد که قرنیه و عدسی نمی‌توانند تصاویر مشاهده شده در دنیای خارج را بر روی عدسی به طور دقیق تمرکز دهند. نتیجه این اختلال می‌تواند تاری شدید باشد و از طرفی در هر سن و زمانی ممکن است رخ دهد. پس آشنا شدن با آن می‌تواند از مشکلات جدی‌ تر جلوگیری کند.اگر زود تشخیص داده شود با راه‌ حل‌های کم‌ خطر مانند عینک اصلاحی و لنزهای تماسی قابل‌ رفع است. درصورتی‌ که تشخیص این اختلال در مدت‌ زمان طولانی صورت گیرد ممکن است تنها با جراحی قابل‌ رفع باشد.

انواع عیوب انکساری چشم

دور بینی

دوربینی یا هیپروپی ، یکی از اختلالاتی است که افراد زیادی به آن مبتلا هستند؛ این افراد اجسام دور را واضح‌تر از اجسام نزدیک می‌بینند.امکان ابتلا دوربینی همانند نزدیک‌بینی در افراد در سنین مختلف اعم از کودک و بزرگسال وجود دارد. طبق بررسی‌های انجام شده افرادی که خانواده و بستگان آن‌ها دارای دوربینی هستند امکان ابتلای بیشتری دارند.

علائم دوربینی در همه افراد یکسان نیست اما علائمی مانند سردرد ، خستگی چشم ، انحراف چشم ، اختلال در دیدن اشیای نزدیک ، شایع است.

نزدیک بینی

نزدیک‌بینی یا میوپی به‌گونه‌ ای است که اشیا نزدیک به‌ خوبی اما اشیا دور بسیار تار دیده می‌شود. میزان نزدیک بینی در افراد می‌تواند متفاوت باشد ، برخی از افراد در شدت بسیار بیشتری گرفتار این اختلال هستند.

این اختلال معمولا در کودکی و طفولیت رخ می‌دهد و در نوجوانی به دلیل رشد سریع به اوج خود می‌رسد. طبق تحقیقات انجام شده افراد مبتلا به نزدیک بینی در سن 20 الی 40 سال تغییرات زیادی نخواهند داشت. افرادی که به درجات بالاتری از نزدیک بینی دچار هستند قطعا خطر بیشتری آن‌ها را تهدید می‌کند و احتمالا تنها راه درمان آن‌ ها ، جراحی باشد. داشتن معاینات چشمی به‌ صورت منظم و پی‌ در پی در این افراد اهمیت زیادی دارد چرا که با این کار می‌ توان تا حد زیادی این اختلال را کنترل و درمان کرد.

دید طبیعی – نزدیک بین – دور بین

پیر چشمی

در اثر بالا رفتن سن انعطاف پذیری و قابلیت تطابق‌ پذیری عدسی برای فعالیت‌های بینایی در فاصله نزدیک کاهش می‌یابد در نتیجه  فرد اجسام نزدیک را به صورت واضح نمی بیند و قدرت تمرکز خود بر روی اشیا را از دست می‌دهد ، به این اختلال پیر چشمی می گویند. این اختلال در سنین بالا معمولا بین ۴۰ تا ۵۰ سال رخ می دهد. در افراد دوربین ، ممکن است علائم پیر‌ چشمی در سنین پایین تر بروز کند.در چنین شرایطی فرد تصاویر ، اشیای نزدیک و نوشته ها را به صورت تار یا درهم می بیند.

علائم پیرچشمی شامل خستگی چشم ، سردرد ، عدم توانایی در خواندن حروف از نزدیک ، اختلال در دیدن اشیای نزدیک است. افرادی که این علائم را دارند بهتر است هر چه سریع‌تر به متخصص چشم مراجعه کنند تا بعد از معاینه ، درمان آن‌ها آغاز شود.

آستیگماتیسم

آستیگماتیسم اختلال بسیار شایعی است و اکثر افراد درجاتی از این اختلال را دارند. اگر چشم را به عنوان یک عدسی کروی در نظر بگیریم. هرگاه این عدسی از حالت کروی خارج شود و به سمت حالت بیضوی برود ، در این صورت دارای دو کانون خطی به جای یک کانون نقطه‌ای خواهد بود. در نتیجه تصاویر به دلیل انکسار نامساوی در قسمت‌های مختلف قرنیه کاملا بر روی شبکیه متمرکز نمی‌شوند و تصاویر چه دور و چه نزدیک تار می‌شوند.آستیگماتیسم به‌گونه‌ای است که هم در فواصل نزدیک و هم در فواصل دور مشکل ایجاد می‌کند؛ از آنجایی‌که قرنیه یک پنجره شفاف در جلو چشم بوده در حالت نرمال و طبیعی ، گرد و صاف است. زمانی که چشم دچار آستیگمات می‌شود یک‌ جهت قرنیه انحنای بیشتری پیدا می‌کند؛ علائم و نشانه‌های این اختلال سردرد ، دید تار ، مشکل در رانندگی به‌ویژه شب ، انحراف و خستگی چشم است.

آستیگماتیسم

راه های درمان عیوب انکساری چشم

روش های درمان عیوب انکساری را می توان به دو دسته جراحی و غیر جراحی تقسیم بندی کرد.

غیر جراحی

اولین ، راحت ترین و کم ضررترین روش استفاده از عینک می باشد. دومین روش بعد ار عینک استفاده از لنز های تماسی است. لنز های تماسی لوازمی هستند که با استفاده از آن ها می توان دید شخص را اصلاح کرد.

درمان عیوب انکساری چشم با عینک و لنز

جراحی

روش های جراحی که در طی سال های اخیر خصوصا طی 20 سال اخیر مورد استقبال مردم قرار گرفته است روش های جراحی لیزری است که در این روش ها با استفاده از لیزر و با تغییر انحنای قرنیه عیوب انکساری اصلاح می شود.لیزیک در ترجمه فارسی به معنای برش قرنیه به کمک لیزر است روش لیزیک بیش از 20 سال است در دنیا انجام می شود و قدرت بینایی بیماران به واسطه لیزیک دوباره بهبود می یابد.روش های لیزر چشم شامل لیزیک ، فمتولیزیک ، PRK ، اسمایل می شود.

eye secret

درمان عیوب انکساری چشم با لیزر