گلوکوم

glaucoma

گلوکوم چیست؟

گلوکوم GALUCOMA یا آب سیاه چشم وضعیتی است که با آسیب‌رساندن به عصب پشت چشم (عصب بینایی)، باعث ازدست‌رفتن بینایی می‌شود. در واقع زمانی که فشار داخلی چشم بالا رود، عصب بینایی آسیب می‌بیند. عصب بینایی همان عصبی است که تصاویر را از چشم به مغز ارسال می‌کند. هرچه این آسیب تشدید شود، احتمال ازدست‌دادن بینایی و در نهایت کوری کامل افزایش می‌یابد.

گلوکوم

انواع گلوکوم

• گلوکوم با زاویه باز
  • گلوکوم حاد زاویه بسته یا زاویه باریک
  • گلوکوم مادرزادی
  • گلوکوم ثانویه

مهمترین علائم گلوکوم

علائم آب سیاه چشم با زاویه باز معمولا زمانی آشکار می‌شود که فرد در مراحل پایانی بیماری قرار دارد. این موضوع می‌تواند تشخیص زودهنگام و درمان موثر آن را با چالش جدی مواجه کند. به طور کلی، اصلی‌ترین علامت ابتلا به این نوع آب سیاه چشم، کاهش دید محیطی، نیاز به تعویض مکرر عینک و اختلال در تطابق چشم با تاریکی است.

اختلال در دید محیطی و نیاز به تعویض مداوم عینک از مهم‌ترین نشانه‌های آب سیاه چشم است

در مورد گلوکوم با زاویه بسته، علائم سریع‌تر و مشخص‌تر هستند. فرد ممکن است به طور ناگهانی یا در مدتی کوتاه، متوجه علائم زیر شود:

• کاهش قدرت بینایی
  • قرمز شدن چشم‌ها
  • دیدن هاله در اطراف چراغ‌ها
  • تیره و کدرشدن چشم
  • چشم‌ درد
  • حالت تهوع و استفراغ

رژیم غذایی سالم

میوه‌ها و سبزیجات دارای ویتامین‌های A و C به ویژه کارتنوئیدها برای چشم مفید هستند. آنتی اکسیدان‌های موجود در کرن بری، چای سیاه، دانه کتان و… هم به جلوگیری از آسیب بیش‌تر عصب بینایی در بیماران مبتلا به آب سیاه کمک می‌کنند. استفاده از مکمل‌های روی، منیزیم و انواع ویتامین‌ها هم در کنترل علائم بیماری موثر است. از سوی دیگر، نوشیدنی‌های کافئین‌دار منجر به افزایش فشار داخلی چشم می‌شوند و بهتر است مصرف آن‌ها را کاهش دهید.

ورزش منظم

ورزش و فعالیت بدنی منظم به حفظ سلامت عمومی بدن به ویژه چشم‌ها کمک می‌کند. البته ورزش شدید ممکن است باعث افزایش فشار داخلی چشم شود؛ پس بهتر است در این کار زیاده‌روی نکنید و از خم‌شدن زیاد رو به جلو، ایستادن روی سر و فعالیت‌های مشابه خودداری کنید.

راه های درمان گلوکوم

آسیب گلوکوم دائمی است و قابل برگشت نیست. اما دارو و جراحی می‌تواند در مراحل اولیه به جلوگیری از آسیب بیش‌تر کمک کند. پزشک بسته به شرایط بیمار، از یک یا چند روش زیر استفاده می‌کند:

دارو

با استفاده از قطره چشم که به صورت روزانه استفاده می‌شود، می‌توان فشار داخل چشم را کنترل کرد. بعضی از این قطره‌ها مقدار مایع تولیدی چشم را کم می‌کنند و گروهی دیگر، باعث جریان بهتر مایع در چشم و کاهش فشار می‌شوند. این قطره‌ها باید حتما با تجویز پزشک و در دوز مجاز، یک تا ۴ بار در روز مصرف شوند. برخی از مهم‌ترین آن‌ها عبارتند از:

• داروهای مهارکننده روکیناز مثل روپرسا
  • اکسیدهای نیتریک مثل ویزولتا
  • پروستاگلاندین‌ها مثل لومیگان، زیوپتان، زالاتان و…
  • آگونیست های آلفاآدرنرژیک مثل آپراکلونیدین
  • مسدودکننده‌های بتا مثل تیموپتیک

پزشک می‌تواند با توجه به وضعیت بیمار از روش‌های جراحی برای درمان گلوکوم استفاده کند:

لیزر درمانی

دو نوع روش درمانی لیزری برای درمان گلوکوم وجود دارد: ایریدوتومی (برای گلوکوم زاویه بسته) و ترابکولوپلاستی (برای گلوکوم زاویه باز). این عمل‌ها با هدف جریان بهتر مایع داخل چشمی و کاهش فشار چشم انجام می‌شوند.

جراحی باز

گاهی لازم است پزشک از طریق جراحی، یک کانال برای خروج مایعات چشم ایجاد کند. این روش‌ها شامل ترابکولکتومی (ایجاد یک سوراخ کوچک در چشم برای خروج مایع)، کاشت دستگاه ایمپلنت تخلیه آب سیاه و برداشتن عدسی چشم با جراحی آب مروارید هستند که پزشک با توجه وضعیت چشم بیمار می‌تواند یکی از آن‌ها را انجام دهد.

پزشک متخصص برای درمان گلوکوم

گلوکوم یا آب سیاه چشم نوعی بیماری چشم است که با گذشت زمان بدتر می‌شود. این بیماری اغلب با تجمع فشار در داخل چشم مرتبط است و علائم اولیه ندارد. به همین دلیل، بسیاری از افراد مبتلا تا پایان عمر متوجه آن نمی‌شوند. چنانچه می‌خواهید درباره این بیماری و کنترل یا پیشگیری از آن با یک چشم پزشک مشورت کنید، می‌توانید جهت مشاوره حضوری به مطب مراجعه کنید.

dr.hadi وب‌سایت